FordStore Jos Bogman
Maastricht: 043 – 3616666
Heerlen: 045 – 5232030
Dichtbij

Een leven lang in het teken van Ford

Het eerste autootje van Jos Bogman was een Ford Prefect, voorloper van de Ford Anglia. Jos telde toen 18 lentes en was al vier jaar     werkzaam bij de Maastrichtse Automobiel Maatschappij, (MAM, later Monhemius). Hij was daar in 1958 als leerling monteur begonnen en vanaf dat moment zouden auto´s ( en in het bijzonder die van het merk Ford) zijn leven gaan beheersen. 

 

Klussen en sleutelen, dat was zijn lust en leven. Als het maar wielen en een motor had. Maar ook het ondernemen zat Jos in het bloed. Zo kon het gebeuren dat hij halverwege de jaren zestig in zijn vrije tijd (en met een vrachtauto) een eigen transportbedrijfje runde. Niet lang daarna, in 1972, werd een oude boederij in zijn geboorteplaats Elsloo door hem omgebouwd tot een doe-het-zelf garage. Zijn eerste echte zaak.

 

Dat was in feite het begin van het huidige Ford-dealer netwerk in Zuid-Limburg. Want vanuit de doe-het-zelf garage in Elsloo begon Jos Bogman ook nieuwe Fords te verkopen. Bij gebrek aan startkapitaal werden die in eerste instantie geleend van zijn vroegere werkgever. Maar gaandeweg kwam de groei in het bedrijf. Kwaliteit, inzet en deskundigheid wonnen het vertrouwen van zowel klanten als toeleveranciers. 

 

De beloning kwam op 15 september 1978, toen Automobielbedrijf Jos Bogman officieel Ford dealer werd. De onderneming was inmiddels al verhuisd van Elsloo naar Beek en kreeg er in 1987 een tweede vestiging in Kerkrade bij. Met de overname van Charles Feijts Auto´s in Maastricht kwam er in 1991 nog een derde vestiging bij. En om het succesverhaal compleet te maken, werd er in het jaar 2000 ook het

voormalige automobielbedrijf Lautenslager te Heerlen aan het netwerk toegevoegd. Waarmee Jos Bogman de grootste Ford dealer in Limburg is geworden. Hoe dan ook, het succes is de thans 72 jarige Jos Bogman nooit naar het hoofd gestegen. Zijn Tweedehands Ford Prefect uit 1962 mag dan intussen verruild zijn voor een moderne Ford Edge, nog altijd is hij zich zeer bewust van het feit dat zijn mensen de onderneming hebben gemaakt tot wat die nu is. Daarnaast is het leveren van service en kwaliteit immer zijn stokpaardje geweest. Ooit verleidde hem dat tot de uitspraak: "De klant is de baas, want hij betaalt ons salaris".


Een klant moet bij Jos Bogman niet gewoon tevreden zijn, een klant moet zeer tevreden zijn. Of het nu gaat om een nieuwe Ford personen- of bedrijfsauto of om een van de 250 kwaliteits occasions die continu in de drie vestigingen op voorraad zijn, op elk afgeleverd voertuig wordt optimale service gegeven en altijd is er sprake van een uitstekende prijs kwaliteitsverhouding.

En dat het zijn hele leven lang bij Ford is gebleven, daar heeft Jos Bogman een simpele verklaring voor: "Je kunt immers maar van een vrouw houden", zegt hij droogjes.                        

1917531960_107e_prefect_sedan_2
car-revs-dailycom-2015-ford-edge-oxford-white-31